Het bedrijf, dat ik 5 jaar geleden bij de Kamer van Koophandel aanmeldde, is er nog. Wat meer is, het is gegroeid en het gaat goed! Dat te kunnen constateren 5 jaar na de officiële start, is iets waar ik dankbaar en verwonderd over ben. Er zijn zoveel bedrijven waar het niet lukt. En ondanks corona blijft een continue stroom van cliënten zich aanmelden. Ook al heb ik mijn andere baan in aantal uren teruggebracht, het is druk. En prachtig om te doen!
Bedding
Het eerste gesprek met een betalende cliënt was best vermoeiend. Voor de cliënt. Ik had het gevoel dat ik hem waar voor z’n geld moest geven, dus was hard aan het werk met allerlei oefeningen en interventies. De energie was op een gegeven moment bij de cliënt wel op.
In de loop van de gesprekken ontdekte ik hoe belangrijk het is om gewoon aanwezig te zijn. Adequaat afgestemd op de ander. Hoe wezenlijk het creëren van een veilige ruimte in het coachgesprek is. Waarin alles er mag zijn. Waar erkenning wordt gegeven, door mij en door de cliënt zelf.
Hoe behulpzaam het is om te vertragen. En te laten ervaren hoe je jezelf kunt reguleren bij heftige emoties, zodat die je niet overspoelen en er met je vandoor gaan. Inzichten zijn heel waardevol. Maar inzicht alleen leidt niet zonder meer tot verbetering en heling. Het bieden van een bedding doet meer dan het paraat hebben van allerlei methodieken. En erbij blijven. Er zijn.
Ervaring
Dat lukt beter naarmate ik zelf mijn thema’s een plek heb gegeven. Zodat ze niet meer met me aan de haal gaan als ze langskomen. Mijn systeem reageert namelijk heel alert als er een oude trigger langskomt. En het systeem van de cliënt met z’n spiegelneuronen pikt dat onbewust, maar feilloos op. Is het bij mezelf rustiger, dan hoef ik minder energie te steken in het reguleren van mezelf en kan ik al mijn aandacht aan de ander geven. En er zijn.
Als bijvoorbeeld mijn thema van erbij willen horen niet meer getriggerd wordt door het verhaal van een cliënt die over gepest worden vertelt, kan ik mijn aandacht echt bij de ander houden. En ga ik niet iets doen omdat ik mezelf er ongemakkelijk bij voel, zoals willen helpen, oplossingen aandragen ed. Net zo goed als ik bij mijn eerste betalende cliënt zo hard ging werken om mijn eigen onzekerheid te sussen. En ik minder keek naar wat hij nodig had.
Bij het goed kunnen afstemmen op een cliënt helpt het om zelf veel meegemaakt te hebben. Dat geeft snel herkenning en aansluiting. En kun je iemand wegwijs maken op plekken waar je zelf al bent geweest.
Wat nog meer belang is, is dat je die eigen ervaringen vervolgens hebt verwerkt. Zodat ze je niet meer in de weg zitten om de ander echt te zien. Erbij kunt zijn. En blijven.